Madvarer der hjælper imod søvnløshed

Madvarer der hjælper imod søvnløshed

Er søvnløshed et stort problem?

Omkring halvdelen af den voksne befolkning har på et eller andet tidspunkt i deres liv haft problemer med søvnløshed.

Disse søvnproblemer kan have en varighed på alt fra et par dage, til uger, måneder og år. Har du lidt af søvnløshed i flere måneder eller år, så anbefaler vi at du straks kontakter din læge.

Spis dine søvnproblemer væk!

Søvnløshed kan have mange årsager. Det kan være alt lige fra larm og tankemylder, til stress og din partners snorken.

Larm og snorken kan man som regel gøre noget ved, men en hjerne der ikke vil falde til ro, er en helt anden sag.

Hvis du af og til døjer med søvnproblemer, eller konstant lider af søvnløshed, er det muligt at forbygge de lange søvnløse nætter ved at spise de rigtige fødevarer lige inden sengetid.

Du skal samtidigt kigge lidt på, om du måske indtager de forkerte mad og drikkevarer sidst på aftenen.

Dette skal du undgå inden sengetid:

  • Kaffe
  • Cigaretter
  • Te med koffein
  • Lys chokolade og slik
  • Alkohol
  • Store mængder vand

Disse madvarer giver en god søvn

1. Tun og fede fisk

Tun indeholder b-6 vitaminer, og fede fisk indeholder omega-3 fedtsyrer. De fremmer begge kroppens produktion melatonin, der er et hormon der hjælper hjernen med at falde i søvn.

Er du ikke den store fiskespiser, er fiskeoliekapsler et godt alternativ.

fiskeolie hjælper imod søvnløshed
KØB FISKEOLIE HER

2. Kamillete

Kamillete indeholder apigenin, der binder sig til hjernes receptorer og får muskler og nerver til at slappe af. Det er bedst at drikke teen ca 1,5 time før sengetid.

kamillete hjælper imod søvnløshed
KØB KAMILLETE HER

3. Valnødder

Valnødder er toppen af poppen inden for søvnhjælp. Valnødder indeholder nemlig både Tryptofan, calcium, magnesium og omega-3-fedtsyrer. Alle 4 stoffer gavner hjernen i forhold til din søvn.

Valnødder virker imod søvnløshed
KØB ØKOLOGISKE VALNØDDER HER

4. Kirsebærsaft

Kirsebærsaft øger også kroppens produktion af melatonin. Så er du tørstig omkring sengetid, så prøv kirsebærsaft i stedet for vand, sodavand eller andet.

Kirsebærsaft hjælper imod søvnløshed
KØB KIRSEBÆR SAFT HER

5. Havregryn

Havregryn indeholder store mængder tryptophan og aminosyrer. Hvis du så også hælder mælk på dine havregryn, er du sikret en god nat søvn, da næsten alle mejeriprodukter også er gode for nattesøvnen.

havregryn
KØB ØKOLOGISKE HAVREGRYN HER


Kender du nogle gode madvarer imod søvnløshed?

Har du kendskab til andre madvarer, der er gode imod søvnløshed, så er du meget velkommen til at fortælle om dem i kommentarfeltet herunder.

Widgy.dk
Logo